fbpx

טיפול בזמן קורונה – הדרכה און ליין למטפלים

תקופה מורכבת זו, מציבה בפנינו אתגרים חדשים ומובילה אותנו לפגוש מצבים קיצוניים בעצמינו ובמערכות יחסים בחיינו. אנו במציאות חדשה שמאופיינת בחוסר וודאות. במצבים אלו החרדה והפחד מנהלים אותנו ולא תמיד נצליח להישאר מאוזנים.

זוהי תקופה מאתגרת במיוחד למטפלים שבינינו. עלינו לדאוג ולטפל בעצמינו, להתמודד עם הלחצים האישיים שהם חלק מהתקופה ועם זאת למלא את מקומנו הטבעי כמטפלים ולהמשיך ולטפל בלקוחות שזקוקים לנו. זה לא הזמן לעזוב את הקליניקה!

זהו זמן קורונה ואנו כמטפלים נאלצים לצאת מהקופסא, כלומר לעזוב את המקום המוכר שלנו בקליניקה, המקום הבטוח על כורסת המטפל ולעבור לשבת מול מסך המחשב. זה נראה כמו שינוי משמעותי ויכול להיות קצת מלחיץ.

כיצד נשמור על היחסים עם המטופלים גם כשאסור לצאת מהבית? כיצד נעשה את המעבר לטיפול מרחוק באמצעות האינטרנט?

מניסיוני כמטפלת מרחוק, אספתי עבורכם מספר כללים בסיסיים שיעזרו לכם להתחיל גם אתם לטפל מרחוק ואפילו להגיע לתוצאות טובות ומקצועיות.

קיימות מספר אפליקציות ותוכנות של טיפול מרחוק, הראשונה חינמית בשם Zoom והשנייה Skype

זום – תוכנה ידידותית המאפשרת לעבוד עם קבוצות, הבסיסית הינה חינמית עם הגבלות של זמן, אפשר לשדרג תמורת – 15 דולר לחודש. בזום יש אפשרות לחדר המתנה או לחלק לחדרים. סקייפ – תוכנה חינמית, ניתן לשלוח הזמנה מראש לפי שם המטופל ולאשרו לפני תחילת הטיפול.

איך מתחילים לעבוד און ליין?
קודם כל לפני שתתחילו לטפל מרחוק, בדקו עם סוכן הביטוח שלכם אם ביטוח האחריות המקצועית שלכם מכסה טיפול מרחוק ובקשו לעדכן את הפוליסה.

הסטינג מאוד חשוב – ליצור חלל שבו תוכלו לטפל, מקום שקט ללא הפרעות, שימו פתק על הדלת שדיירי הבית לא יפריעו לכם בימים אלו כשכל המשפחה בבית.  שימו לב לרקע שנמצא מאחוריכם, אם הרקע לא נעים, בחרו רקע מתוכנת הזום, ישנן מספר אפשרויות.

כמו כן נכין את המטופל מראש להתארגן עם הסטינג שלו, חדר שקט ורגוע עם דלת סגורה, שידאג שלא יפריעו לו בזמן הטיפול. ישנם מקרים של הפרעות ורעשים מדיירי הבית תוך כדי טיפול שיעוררו תגובות מתח אצל המטופל, נבדוק עם המטופל ונתרגל אתו תוך כדי כלים להתמודדות ולוויסות.

עדיף לעבוד על מחשב נייד, לפ-טופ מאשר טלפון סלולרי, בגלל שהתמונה יותר ברורה. עדיף אזניות קטנות שלא נראות ולא מפריעות. לבדוק שהמצלמה נותנת תמונה באיכות סבירה. חשוב שיהיה מטען או חיבור לחשמל כדי שהשיחה לא תתנתק באמצע. לבדוק ולדאוג לכך שרשת האינטרנט תהיה באיכות טובה אחרת יהיו הפרעות בקול, בתמונה או ניתוקים.

לפני שנתחיל בטיפול נשים לב שכל מה שצריך נמצא בסביבתי, כדי שלא נקום מהכיסא באמצע הטיפול. החלל הטיפולי שלנו זה המסך, להישאר בפריים של המטופל, המטופל חייב לראות אותי על המסך לאורך כל הטיפול. נשמור על רווח קטן מעל הראש עד לבית החזה, שניתן לראות את הנשימה ואת הבעות הפנים בצורה ברורה.

חשוב לשמור על קשר עין עם המטופל. אם אני מסיטה את המבט כדי לכתוב משהו אסביר למטופל שאני רושמת. ישנם מטופלים שיחושו נטישה כשהמטפל מסיט את מבטו מהמסך.

מי מתקשר למי? לקבוע מראש, עדיף שהמטופל יתקשר אלי, כפי שהוא מגיע אלי לחדר הטיפולים. המטפל יהיה מוכן מול המסך כמה דקות לפני הזמן ויחכה למטפל כמו בקליניקה.

בפגישה הראשונה, נכיר למטופל את החדר כדי שיראה את הסביבה הטיפולית, נכניס אותו לקליניקה באמצעות מצלמת המחשב.
פגישות און ליין מתחילות לעיתים קרובות בדיבור על נושא הטכנולוגיה, מטופלים רבים נלחצים מהמחשב. לוקח להם זמן להתרגל, לא לכולם זה פשוט. זה יהיה הסמול-טוק, כפי שמטופל מגיע לקליניקה ומדבר על הפקקים או על מזג אוויר.

כיצד נצליח לייצר תחושה של קירבה, בטחון, פרטיות, אינטימיות שתאפשר למטופלים חופשיות לבטא את עצמם? איך ארגיש טבעי לבטא את עצמי בטבעיות מול מסך המחשב, שהמטופל ירגיש איתי נוח יותר? מומלץ לתרגל מול המסך מספר פעמים לפני שנתחיל לטפל.

מכיוון שהגוף הוא כלי טיפולי עבורנו, ניתן לבקש מהמטופל להרחיק קצת את המחשב כדי לראות את מחוות הגוף, בטיפול מרחוק נשים לב להבעות הפנים, לטון של הקול, לשימוש במילים, חשוב לזכור שגם הפנים שלנו הם כלי הבעה.

בטיפול מרחוק נשתמש במחוות כמו תנועה, חיבוק, מגע עצמי. אפשר לומר למטופל, מצטערת שאני לא יכולה לאחוז לך את היד עכשיו. זהו כלי הבעה.
להיות מחוברת בתשומת לב למה אני כמטפלת הייתי רוצה לעשות עכשיו? נשתמש בהתערבויות טיפוליות כפי שאנו משתמשים בקליניקה.
מי מסיים את המפגש? לקראת סיום הטיפול, המטפל מסמן שהפגישה עומדת להסתיים. המטופל יסיים וינתק את השיחה בדיוק כפי שנפרד ויוצא מהקליניקה.

לסכום,

המשבר הנוכחי מעלה רמות חרדה אצל כולנו. אנשים מאוד מחכים לפגוש אותנו המטפלים ולכן אולי הם פחות בקושי עם הטיפול מרחוק, אין תחושת זרות כפי שיכולה להיות בימים רגילים. המאפיין העיקרי הינו חוסר וודאות, מציאות שמשתנה במהירות. תחושה של בלבול וחוסר שליטה.

כמטפלים אנו נעים בין לעזור למטופלים ולהיות אמפתיים לבין הקושי וחוסר הוודאות שלנו כבני אדם למה צופן לנו המחר?
מצד אחד ניתן תיקוף לחרדה ומצד שני נעזור לקבל את החוסר וודאות. נתמקד בדברים שאנו יכולים בכל זאת לשלוט בחיים.  נחזיר את תחושת השליטה ונביע אמפטיה לתחושה הקשה של חוסר הוודאות.

לפני תחילת הסשן ניקח לעצמינו כמה דקות להתחבר לסנטר שלנו על ידי מספר תרגילי קרקוע. חיבור לקרקע ותמיכה עצמית בעמידה או בישיבה. נשב נוח בכיסא המטפל, נחפש נקודות של תמיכה בגופינו, כפות הרגליים נתמכות בקרקע, עצמות האגן נתמכות בכיסא, עמוד השדרה נתמך במשענת ונחכה לנשימה העמוקה והטבעית שתגיע.

נקפיד בימי הקורונה יותר מימים אחרים על עצמינו ועל מערכת עצבים מאוזנת. נתרגל מידי יום עזרה ראשונה רגשית ונדאג למיכל הפנימי שיהיה מוכן להכיל את הסטרס של כל הסובב אותנו בתקופה זו.

נתרגל להיות קשובים לעצמינו ולמערכת העצבים שלנו, בין מטופל למטופל נשאיר 15 דקות הפסקה. נתקרקע ונווסת את עצמינו. כדי לטפל באחרים קודם כל הכלי שלנו צריך להיות מספיק רחב ומווסת כדי להכיל את הרגשות שלנו לפני שאנו מתפנים לטפל באחרים.

מטפלים יקרים, בתקופה מאתגרת זו אני מזמינה אתכם לקבל תמיכה והדרכה מקצועית בהתאמה מיוחדת לימי הקורונה.
במפגשי ההדרכה למטפלים ניגע בנושאים המתאימים לתקופה זו, אשר מתעוררים בטיפולים ובמיוחד בטיפולי און ליין מרחוק.

דוגמא לנושאים להדרכת מטפלים בטיפול:

תשומת לב להדהוד גופני, הקשבה לתחושות הגופניות של המטפל ככלי טיפולי, כיצד נתגבר על המחסום של המסך וניצור קשר טיפולי קרוב ואינטימי למרות המרחק, טיפול תמיכתי בימי הקורונה, עזרה ראשונה רגשית, עבודה ותרגול של תנועה ונשימה, תרגילים של מגע עצמי להתמודדות עם חרדות , שימוש בכלים של פסיכותרפיה גופנית ושיטת החוויה הסומטית בטיפול מרחוק און ליין.

צרו איתי קשר לשיחת ייעוץ חינם ונתאם מפגש זום או סקייפ לתמיכה ולהדרכה.
בברכה לימים בריאים, טובים ושלווים עם הקשבה וחיבור למשאבים שלנו,

אורלי שטיינבך

פסיכותרפיסטית גופנית, מדריכת מטפלים מוסמכת SEP

לקריאה נוספת:
למאמר תרגילי תמיכה והתמודדות בימי קורונה
לפרק טיפול מרחוק
לפרק הדרכת מטפלים

התקשרו עכשיו