fbpx

טיפול להפחתת מתחים

טיפול להפחתת מתחים

שיטות טבעיות להורדת מתח נפשי – להורדת סטרס, לחץ, מתח וחרדה.

חיינו במאה ה-21 עמוסים במגוון טריגרים המעוררים לא מעט מתח נפשי. רבים מאתנו מתמודדים מידי יום עם פקקי תנועה, עומס בעבודה, קשיים במערכות יחסים, התמודדות עם לחץ כלכלי ודאגות היומיום. המתח הוא חלק בלתי נפרד מחיינו, ולכן טבעי שנפתח שיטות להתמודד ולהפחית את המתח. כל אחד מאתנו ינסה להתמודד עם המתח בדרכו האישית. לעיתים בטווח הקצר יעזרו ויקלו אולם בטווח הארוך לא תמיד יפתרו את הבעיה. אם לא נצליח להתמודד עם המתח והלחץ ילך ויגבר, תתפתח פגיעה ויופיעו סימפטומים גופניים כמו כאבים, קשיי שינה, ירידה בריכוז ובתפוקה בעבודה, סימפטומים נפשיים כמו מצבי רוח משתנים, חוסר סבלנות, כעסים התקפי חרדה שיביאו לפגיעה במערכות יחסים בבית ובעבודה.

אם גם אתם סובלים ממתחים ומבקשים דרכים טבעיות להתמודד איתם, שמי אורלי ואני פסיכותרפיסטית גופנית מוסמכת, מטפלת בקליניקה נעימה בצפון תל אביב. לפרטים נוספים ולקביעת פגישה מלאו פרטים בתחתית העמוד או התקשרו למספר הטלפון שבראש העמוד.

דרך להפחתת מתחים ע”י מודעות קשובה מדיטציית המיינדפולנס:

מהי מדיטציית מיינדפולנס? (באנגלית Mindfulness בעברית מודעות קשובה)

התודעה האנושית נוטה לקפוץ ממקום למקום, וטכניקת הקשיבות מאפשרת תשומת-לב לחוויה המיידית.
קשיבות היא תהליך של הבאת תשומת לב מכוונת ובלתי שיפוטית לחוויות המתרחשות כאן ועכשיו.
השורשים של מדיטציית המיינדפולנס מגיעים במקור מהמסורות הבודהיסטיות וההינדואיסטיות.
מדיטציית מיינדפולנס נכנסה בעשורים האחרונים אל הזרם המרכזי של העולם המערבי-חילוני.
ד”ר ג’ון קבאט-זין, הביא את מדיטציית המיינדפולנס למערב ופיתח את השימוש בה למטרת הפחתת
מתחים. תיאר את התהליך “לשים לב באופן מכוון, ברגע נתון, באופן בלתי שיפוטי, כאילו שהחיים שלכם
תלויים בזה”.

בעולם המערבי של הסחות דעת זה לא פשוט כפי שזה נשמע, המטרה היא להיות מעורבים ומודעים סביבה בהקשבה ובנוכחות מלאה.

עם ד”ר ג’ון קבאט-זין: סרטון יו טיוב קצר על מיינדפולנס

ניתן לנסות ולתרגל בבית מדיטציית נוכחות מודעת (מיינדפולנס) בחמישה צעדים:

  1. לשבת בנוח כשהגב נשען והכתפיים משוחררות, נשימה עמוקה ועיניים עצומות
  2. לשים לב לנשימה מבלי לשנותה, תשומת הלב לתחושות, כשהאוויר נכנס ויוצא, עובר דרך האף לריאות
  3. שים לב למחשבות שמגיעות ומפריעות לרגע ושוב לחזור ולהתמקד בנשימה
  4. להתמקד ללא שיפוטיות בעצמך ובתהליך המדיטציה. פשוט לשים לב למחשבה שבאה והולכת ולהחזיר את תשומת ליבך לתהליך הנשימה
  5. להתחיל ולתרגל מדיטציה זו מ-10 דקות ביום, במשך שבוע. ככל שתתרגל ותתמיד במדיטציה, יהיה לך קל יותר לשמור את תשומת ליבך היכן שתרצה והיכן שתהיה.

מיינדפולנס הינו תרגול של תשומת הלב והתמקדות בתחושות הגוף והנשימה כרגע כאן ועכשיו.  שינוי של דפוסי חשיבה אוטומטיים כמו מחשבות חוזרות על זיכרונות מהעבר ומחשבות של דאגה לגבי העתיד.

טכניקת מדיטציית מודעות של אקהרט טולה הכותב ומרחיב בספרוכוחו של הרגע הזה”:
“הקול הזה שייך לחלק המותנה של המוח שלכם שהוא תוצאה של כל ההיסטוריה שלכם, כמו גם של כל העמדות התרבותיות שירשתם… החדשות הטובות הן שאתם יכולים לשחרר את עצמכם מהמחשבות שלכם. זוהי החירות האמתית היחידה. אתם יכולים לצעוד כבר עכשיו את הצעד הראשון. הקשיבו לקול שבראשכם לעתים קרובות ככל שתוכלו. שימו לב במיוחד לדפוסי החשיבה שחוזרים על עצמם, לתקליטים הישנים האלה שמתנגנים בראשכם כבר שנים רבות. לזה אני מתכוון ב”לצפות בחושב” ובמילים אחרות הקשיבו לקול בראשכם, היו שם בנוכחות הצופה” אל תשפטו את הקול הזה, הקשיבו לו בתחושת נוכחות. זהו מקום תחושתי מעבר למחשבה, המקום בו החשיבה מצטמצמת שם ניתן לחוש דממה ושלווה מסוימת, ככל שנתרגל יותר נעמיק את תחושת החיבור הפנימי, השקט, ואז אולי תתעורר גם תחושה עמוקה של שמחה. פשוט להיות ערניים ומודעים לרגע הנוכחי, זוהי פעולה המעוררת סיפוק רב, זוהי מהות המדיטציה.

ניתן לתרגל זאת בפעולות יומיומיות שגרתיות שאנו רגילים לעשותן מבלי לשים לב אליהן
כמו לעלות ולרדת במדרגות, נשים לב לכל צעד לכל נשימה, נהיה בנוכחות מלאה בכל פעולה רגילה. כאשר נרחץ ידיים נלווה בתשומת לב את תנועת הידיים, נשים לב לריח הסבון, לטמפרטורת המים. כשנכנס למכונית נעצור לרגע ונשים לב למושב המכונית, לנשימה, נהיה במודעות שקטה לנוכחות שלי כרגע. מידת ההצלחה באימונים אלו תימדד על פי דרגת השלווה שנחוש בתוכנו. המטרה היא ללמוד להפסיק להזדהות עם הרגשות והמחשבות. “בכל פעם שאתם יוצרים הפוגה בזרם המחשבה, האור של מודעתכם מתעצם”.

“ככל שאתם מתמקדים יותר בזמן- בעבר ובעתיד – כך אתם מחמיצים את הרגע הזה, הדבר היקר ביותר שישנו.  החיים הם עכשיו. מעולם לא היה זמן בו חייכם לא היו עכשיו, ולעולם לא יהיה זמן כזה…

ברגע שאתם מכבדים את הרגע הנוכחי, האומללות והמאבק נעלמים, והחיים מתחילים לזרום בשמחה ובקלילות. כאשר אתם פועלים מתוך מודעות לרגע ההווה, כל מה שאתם עושים נעטף בתחושה של איכות, אכפתיות ואהבה – אפילו הפעולה הפשוטה ביותר”.

למרות כשהרגע לפעמים קשה או לא נעים, נסכים לקבל את הרגע ונהיה שם בנוכחות מלאה. אם נביא קבלה לרגע הזה נצליח לאסוף מהחיים רגעים של קטנים של הנאה. לא נחכה להנאה הגדולה, נהנה מההנאות הקטנות. זהו כוחו של הרגע הזה.

אם הנכם סובלים ממתחים בחיים האישיים ולא מצליחים להתמודד או להקל, אם אתם מרגישים שהמצב מתחיל לצאת מכלל שליטה, מרגיש כמו סיר שעולה על גדותיו וחסרים כלים להתמודד עם הלחץ, במפגש טיפול אישי תוכלו להתמודד עם המתח הסטרס וכל מה שמפריע.

לפרטים נוספים ולקביעת פגישה מלאו את הטופס המצורף או חייגו למספר הטלפון שבראש העמוד.

התקשרו עכשיו